Η Εστία Επιστημών Πάτρας εγκαινιάστηκε[1] το 2009 και λειτούργησε στο σχολικό συγκρότημα τού Αρσακείου Πατρών ως Κέντρο Παιδείας  και Επιστημών. Κατασκευάστηκε και εξοπλίστηκε με ευγενική προσφορά του ευπατρίδη κΚωνσταντίνου Δημητριάδη. Το 2024 με απόφαση του Δ.Σ. της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρίας μετονομάστηκε σε Εστία Επιστημών Πατρών «Κωνσταντίνος Δημητριάδης». Μέχρι το 2023 η Εστία λειτουργούσε με την επιστημονική ευθύνη του καθηγητή ιδιότητα και θέση κ. Σπύρου Πνευματικού.

Η Εστία Επιστημών Πάτρας (Ε.Ε.Π.) απευθύνεται σε μαθητές, δασκάλους, καθηγητές ανοίγοντας δρόμους αναζήτησης και κατανόησης των επιστημονικών εννοιών και των φυσικών φαινομένων. Στους χώρους της Εστίας μαθητές τής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας κυρίως εκπαίδευσης, αλλά και φοιτητές, έχουν την ευκαιρία να εξοικειώνονται με συγκεκριμένες θεματικές ενότητες των Μαθηματικών, της Φυσικής, της Πληροφορικής και της Ρομποτικής μέσα από τις μαθησιακές δραστηριότητες της Ε.Ε.Π. που λειτουργούν συμπληρωματικά προς τη σχολική εκπαίδευση. Τέλος, προσφέρει νέες μεθόδους στους εκπαιδευτικούς προσέγγισης επιστημονικών εννοιών τις οποίες καλούνται να διδάξουν στην τάξη.

Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο κ. Κωνσταντίνος Δημητριάδης στα εγκαίνια της Εστίας το 2009 «η Εστία, λειτουργώντας συμπληρωματικά προς τη δημόσια εκπαίδευση, θα καταδείξει ότι υπάρχουν τρόποι κατάκτησης τής γνώσης και τής μάθησης που μπορεί να είναι πολύ ευχάριστοι και πολύ ενδιαφέροντες. Το όραμά μας για το μέλλον είναι αυτές οι σύγχρονες και αποτελεσματικές μαθησιακές διαδικασίες…., αφού κερδίσουν την αναγνώριση των μαθητών και κυρίως των καθηγητών τους, να μεταλαμπαδευτούν βαθμιαία στο όλο σύστημα τής μέσης εκπαίδευσης, ώστε να επιτευχθεί μια γενικότερη και βαθύτερη βελτίωση, ….. που θα προσφέρει κίνητρα στους νέους για μια αυτόβουλη, σε αντιδιαστολή με την αναγκαστική και υποχρεωτική προσέγγιση και απόκτηση τής γνώσης, κυρίως σε ό,τι αφορά στις θετικές επιστήμες και στην τεχνολογία γενικότερα, που πολλές φορές αντιμετωπίζονται από τους νέους με μια σχεδόν φοβική προκατάληψη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ταλέντα και ικανότητες, που αδιαφιλονίκητα υπάρχουν, να μην αξιοποιούνται.»

Στην ίδια εκδήλωση, ο Πρόεδρος της Φ.Ε. ΄καθηγητής κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης επεσήμανε ότι «αυτό που πρέπει να εδραιώσουμε στην ελληνική εκπαίδευση είναι μια ποιότητα στο ελληνικό σχολείο. Πώς θα ξαναφέρουμε τα παιδιά, τους μαθητές, ψυχικά πίσω στο σχολείο. Αυτό …. γίνεται με τρόπους που θα γεννήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών και θα τους κάνουν συμμέτοχους στην κατάκτηση τής γνώσης. Αυτός ο χώρος εδώ, όπως θα τον δείτε εν συνεχεία και όπως μας είπε ο κ. Δημητριάδης, είναι ένας χώρος όπου τα παιδιά, αντί να έχουν πληροφορίες και θεωρίες, ξεκινάνε από τα δεδομένα, σκέπτονται, αναζητούν, ακολουθούν αυτό που λέμε «ανευρετική-ανακαλυπτική» μέθοδο, συζητούν, προβληματίζονται και κρίνουν και με την καθοδήγηση ενός εκπαιδευτικού καταλήγουν και ανακαλύπτουν τη θεωρία που είναι πίσω από απλές κατασκευές. Αυτό, στην πραγματικότητα, είναι η μέθοδος που μπορεί να ξυπνήσει το ενδιαφέρον των μαθητών. Να τους κάνει μέτοχους και συμμέτοχους στην ανακάλυψη τής γνώσης και στην κατάκτηση τής γνώσης.»

Από το 2024 η διοικητική και η  λειτουργική ευθύνη καθώς και η εποπτεία τής Εστίας  Επιστημών Πατρών «Κωνσταντίνος Δημητριάδης» ανήκει στο Δ.Σ. τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας το οποίο ανέθεσε με απόφασή του την ευθύνη λειτουργίας της Εστίας σε τετραμελή Επιστημονική Επιτροπή με επικεφαλής τον καθηγητή  της  ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ κ. Ευάγγελο Γαζή και μέλη τους: Σωτήριο Γκλαβά, μέλος του Δ.Σ. της Φ.Ε. και πρώην Πρόεδρο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Πατρών Δημήτριο Μούρτζη και τον Διευθυντή του Αρσακείου Λυκείου Πατρών Εμμανουήλ Πετράκη. Την Επιτροπή συνεπικουρούν στο έργο  της οι κ.: Αλέξιος Ματθαίου, Νικολέττα Κοκκίνου και Δημήτριος Ντότσικας.

[1] Βλ. Εγκαίνια Εστίας  Επιστημών 2009 https://www.arsakeio.gr/gr/infrastructure/patras-science-center